Välkomna till en middag som ska hända, som händer och som ännu inte har hänt.
I utställningen Creature Comforts undersöker konstnären Louise Johansson Waite middagen som format, idé och material. Vi får ta del av fragment från en middag som vi aldrig får se i sin helhet. Vad görs innan och vad lämnas för spår?
”Alla skulle komma.
Hon hade både bävat och längtat efter det.
Hon fantiserade över hur det skulle gå till.
Kanske en fördrink. Kanske bara en öl. Kanske chips.
Popcorn var inte för såna här tillställningar.
Sen tjena tjena tjena och sätta sig till bords.
Och sen ”oj, men oj!” och ”så gott!” och ”så fint!”.
Hon brukade säga så till sig själv ibland ”oj så gott!”,
Titeln på utställningen hänvisar till den term som används i engelska språket för att referera till saker som vi behöver ha runtomkring oss för att må bra och uppnå en bekvämlighet så som god mat och bra bo-ende. Utställningen visar en schematisk bild av en middag och knyter an till Louise intresse för vår relat-ion till mat som material, socialt arv, ekonomi och symbolik och konsten som ett historieskrivande rum. I utställningen finns bland annat video, text, cyanotypi och tennskulpturer.
Vernissage hålls den 3 September kl 15.00.
Därefter är galleriet är öppet: Fre, Lör, Sön: 12-16.
Louise Johanson Waite (f. 1988) arbetar som konstnär och curator och är baserad i Norrköping, Sverige. Hon har ställt ut som konstnär och curaterat program både lokalt och internationellt på institutioner som Wellcome Collection (uk), Fiskars Village Contemporary Art & Design Biennale (fin) och Verkstad konsthall (se). I sin praktik använder hon taktila och sensoriska material för att bygga interaktiva och sociala install-ationer som utforskar korsningen mellan material, funktion och idé. Hon arbetar under längre perioder med projekt som innefattar olika faser av konstnärligt undersökande arbete och samarbete med andra konstnärer så väl som med publik och material ligger alltid i fokus. Kontexten som verket visas i granskas och vävs in i utformningen. Louise har en kandidatexamen i Fine Art Critical Practice BA (Hons) från Uni-versity of Brighton (uk) samt en examen i projektledning inom kultur från Kulturverkstan (se). Tillsammans med Nina Jensen driver hon plattformen FLOCK sedan 2020 och arbetar även som programansvarig på Rejmyre Art Lab.
Utställningen produceras i samarbete med ABF Gästrikebygden och Konstfrämjandet Gävleborg, med stöd av Kulturrådet, Gunvorgöranssonsstiftelsen och Sandvikens kommun.