VINDÖGA-festivalen

DATUM: 20-21 september
VAR: Kulturcentrum & Kungen Sandviken
INTRÄDE: Fri entré

Vindöga är en festival med inriktning mot nutida musik/ljudkonst, dans, film, poesi samt performance med lokala, nationella och internationella artister. Bland annat gästas festivalen av Vilde&Inga, improviserad musik på fiol och kontrabas från Norge, post-punk avant-garde duon Hyperculte från Schweiz och krautrockarna Schröttersburg från Polen.
Festivalen arrangeras av arrangörsföreningen Fia tillsammans med kulturföreningen BackBeatBolaget och Sandvikens kommun.

Program

Fredag 20 september | KUNGEN, Fredriksgatan 35

19:00 Vilde&Inga

20:00 Hyperculte

21:00 Schröttersburg

Lördag 21 september | KULTURCENTRUM

19:00 Emma Augustsson

20:00 Den Provisionella Ansambeln

21:00 Ensemble hybrid

INFORMATION OM ARTISTERNA PÅ KUNGEN 20 SEPTEMBER

Hyperculte (Schweiz)

Med sitt okonventionella förhållningssätt till musikskapande kombinerar Hyperculte element av postpunk, avantgarde och experimentell pop för att skapa ett sound som är både fängslande och tankeväckande.Hypercultes musikstil kännetecknas av dess hypnotiska rytmer, intrikata melodier och okonventionella sångstrukturer. Deras förmåga att sömlöst blanda olika genrer skapar ett verkligt originellt ljud som trotsar kategorisering.
Hyperculte

Schröttersburg (Polen)

SCHRÖTTERSBURG är en kvartett från Płock i Polen som har varit verksam i över ett decennium. Hittills har de släppt albumen: ”Krew”, ”Ciało”, ”Melancholia”, ”Melancholia. Dekonstrukcje”, ”Dalet”, ”Om Shanti Om” och ”Kosmogonia”.Bandet har från start utforskat ljud ur postpunkgenren och brutit genrebarriärer genom att använda element från andra typer av musik så som industri, noise, psychedelia, kraut och dub. För varje nytt album har Schröttersburg haft intentionen att experimentera sig vidare och lägga till nya instrument för att berika sitt sound. Musiken rymmer många kontraster; melodi blandas med brus, melankoli med audiell tätbebyggelse. Schröttersburg bjuder in till psykedeliska rum som kompas av postindustriella rytmer, råa klangfärger växer fram ur processade ambientmattor och drömska ljudlandskap tonar smygande in. Den påföljande transen är avsedd att föra lyssnaren in i det egna medvetandet, och röstens direkta tilltal att ge riktning åt fantasin.
SchröttersburgLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vilde&Inga (Norge)

Efter över 10 års samarbete bakom dem är det kanske något oprecist att kalla Vilde&Ingas musik fritt improviserad. Ändå kallar vi det ofta just det, i brist på en mer träffande beskrivning. Ornette Coleman sa ”det som är spännande är minnet du tar med till nuet” – och detta är centralt för hur Vilde&Inga skapar sin musik: Alltid utan förutbestämda strukturer, och samtidigt med en tät struktur av delade musikminnen som formar den klingande nutiden. Duon har byggt upp en rik ljudpalett, vilket ger musiken möjlighet att utvecklas långsamt och organiskt. Vissa hör fåglar, och vissa hör knarrande och borstar – andra tas in i en ruin av klassisk musik där de möter en skogssork som spelar blues. Vilde Sandve Alnæs och Inga Margrete Aas började spela tillsammans 2010 i samband med studier på Norges Musikhögskola. 2016 fick Vilde&Inga De Unges Lindemanpris för sitt arbete med duon. De har släppt flera album: Makrofauna (ECM 2014), Silfr (SOFA 2017) och dubbelalbumet How Forests Think (2020). How Forests Think gjordes i samarbete med ljudkonstnären och teknikern Benjamin Maumus, och musiken spelades in på fyra vitt skilda platser i Osloområdet: Ute i skogen, i Emanuel Vigelands mausoleum, ute på stan och i en studio. Under utgivningsåret rekommenderades How Forests Think som ett av årets bästa klassiska album i Aftenposten av Maren Ørstavik.
Vilde&Inga

Festivalen genomförs med stöd från Gunvor Göransson kulturstiftelse, Lars Bucans kulturstiftelse, Region Gävleborg, Sandvikens kommun, ABF Gästrikebygden, Sigrid Göranssons stiftelse, Kulturrådet, Studiefrämjandet och Konstfrämjandet Gävleborg.