Ordet incarnation eller den svenska motsvarigheten inkarnation avser ett förkroppsligande eller förköttsligande – en process av att bli i köttet. Begreppet härstammar från latinets in caro i köttet eller carna’tio köttslighet.
Inom konstteori förekommer även carnation/karnation för att beskriva representationen av köttet och de icke draperade eller täckta delarna av en mänsklig kropp/figur i exempelvis måleri. Beteckningen kommer här av franskans carnation som betyder hud. Carnation är även en annan benämning för färgtolkningen ’hudfärg’ eller ’köttfärg’.
Denna utställning är ett undersökande av kroppen och köttsligheten. Av förståelsen av den samt av dess representation i bild och i färg. Av den subjektiva och icke-subjektiva förståelsen av den egna kroppen: där vi aldrig med säkerhet kan veta hur det är att befinna sig i en annan kropp samtidigt som upplevelsen av den egna kroppen är tätt sammanlänkat med omgivningens representationer och normer.
Under en längre tid har Rebecca fört visuell dagbok under projektnamnet Body Scan. Projektet är ett inkännande och i teckning dagligt gestaltande av kroppen så som den upplevs i stunden – från insidan. Tecknandet har varit ett sätt att sakta röra sig bort från inlärda föreställningar om hur en kropp ser ut och vad en kropp är. Det är ett undersökande av kroppen som flytande och föränderlig över tid och kontext. Kroppen som bärande på minnen och erfarenheter som formar upplevelsen av den. I utställningen visas ett urval av teckningar från de senaste sex månaderna.
Projektet Body Scan har legat till grund för de målningar som visas i utställningen. Måleriet är för Rebecca en förkroppsligande process; i att ge fysisk och visuell form åt en tanke samt i den måleriska akten i sig självt. Det måleriska resultatet påverkas ofrånkomligt av stundens sinnesstämning samt upplevelsen av och i den egna kroppen. Detta låter konstnären skina igenom i sättet att applicera och förhålla sig till färgen – där stundens kroppsrelation får bäddas in i måleriet. För Rebecca är den måleriska processen ett sätt att komma närmare kroppen, och att tillåtas befinna sig i och undersöka kroppens olika tillstånd.
Rebecca Lindsmyr är född i Edsbyn och utbildad vid konstskolan i Gävle samt vid Glasgow School of Art, Skottland. Idag bor och verkar hon i Leipzig, Tyskland. Hon placerar sig själv i en queerfeministisk konsthistorieskrivning och hennes arbete är starkt influerat av teoretikerna Michael Foucault, Judith Butler, Karin Johannisson och Maurice Merleau-Ponty. Hon har medverkat i utställningar vid bland annat Edinburgh Festival Fringe, Gävle konstcentrum, The Royal Glasgow Institute of the Fine Arts, Bollnäs konsthall, Lindenow festivalen i Leipzig och Köttinspektionen i Uppsala.
Utställningen öppnar den 2 Februari med en vernissage kl 14 – 17.00.
Därefter är galleriet öppet: Fredagar; Lördagar och Söndagar: 12-16.