Konstnären Lina Sofia Lundin undersöker infärgning med naturlig indigo och om det kan finnas en koppling mellan färgbaden och en bättre hälsa. I denna utställningen bjuder hon oss in i hennes värld där vi får ta del av badets små beståndsdelar och innersta väsen.
Konceptet om de hälsosamma blå platserna växte fram ur ett demografiskt arbete där människor visade sig leva mätbart längre. Fem områden är idag kända för sin gamla och friska befolkning. Den blå textilfärgen har genom tiderna samtidigt varit mytomspunnen med sin komplicerade infärgningsmetod. På sina håll ansågs de fermenterade baden hålla färgarna borta från sjukdomar.
I arbetet med droppbilderna från gamla bad söker hon färgens dolda bildspråk. Inspirerad av stigbilder och biokromatografi, som är en fenomenologisk bildläsning av växtsafter inom den biodynamiska odlingen, kan de sepiafärgade kanterna som bildats när vätskan avstannat på tyget berätta något om karaktären på plantan och dess odlingsförhållanden. Men för att kunna läsa och förstå kanterna behöver de olika försöken kunna jämföras och avgörande faktorer är förstås upprepning, tid och tålamod.
Vila och distans till arbetsprocessen är det som hon skapar plats för i det inre utställningsrummet. En annan slags läsning som mer är inåtriktad och handlar om att saker från möjlighet att sjunka in. Här spelas ljudet upp från färgprocessen och bildar ett abstrakt ljudlandskap där besökaren kan sätta sig ner och följa med på den ganska komplicerade resan – färgbadet som värms, färgämnen, kalk, fruktos som blandas i olika omgångar, badet som behöver vila sig i form innan färgningen väl kan göras lugnt och metodiskt. Ljudspåret är 23 minuter och har gjorts i samarbete med ljudkonstnären Selu Herraiz.
Lina Sofia är konstnär och pedagog, verksam i Haghed utanför Falun. Hon intresserar sig för relationen mellan människa, material och kunskap. Platsen är hennes utgångspunkt för att upptäcka gamla spår från förr och pågående aktiviteter i nutid. Vad är det som håller dem samman och hur förbereder vi dem inför en framtid? Hur resilienta är dessa kunskaper i en antropocen tidsålder? Deltagarbaserade och relationella moment ingår ofta i hennes arbeten kring mat, odling av grönsaker och färgväxter, studerandet av läkeväxter, textil framställning och färgning där de gemensamma upptäckterna, mötet och kunskapsöverföringen tar sin plats.
Utställningen öppnar den 31 Augusti med en vernissage kl 19.00.
Därefter är galleriet öppet: Tors: 18-20 Lör-Sön: 14-16.
Utställningen produceras i samarbete med Konstfrämjandet Gävleborg.