Sandra intresserar sig för mötet mellan det analoga och det digitala, och hur man kan göra en eventuell översättning mellan de två. Hon har genom att brodera och konstruera egenhändigt byggda maskiner försökt att närma närma sig en sammanslagning genom att arbeta med rörelse, animation och ögats perception. Hennes senaste projekt dissekerar det digitala fenomenet GIF:en (Graphics Interchange Format), i dess animerade form. Hur påverkas vi människor av att i allt högre grad verka i den digitala sfären, i dess icke-fysiska gestaltning?
Genom både fysiska och digitala experiment undersöker Sandra den abstrakta förståelsen av materialets rörelse och plats i en fyrdimensionell verklighet, och även i relation till de dimensionella skiften som kan påkallas med hjälp av kognitiva optiska illusioner.
Var finns det vi ser?
Tidiga animationskonstruktioner så som zoopraxiskopet förlitade sig på principen om ögats tröghet. Den animerade GIF:en fungerar i princip på samma sätt. Rörelsen förlorar sin fysikalitet för att istället blandas med en mer abstrakt känsla av rörelse, en som skapas i våra sinnen. Detta möte mellan det fysiska och det abstrakta och det icke-fysiskas hemvist är en viktig punkt i hennes arbete.
Kan det skapas en övergång? Kan ett fenomen från den digitala sfären materialiseras? Om den skulle materialiseras, hur skulle den se ut IRL (in real life)?