Filmen Mama Dada Gaga (33 min, 2019) är resultatet av en flerårig studie i lekfullhet, tillit och förutsättningarna för konstnärligt arbete. I filmen får vi möta konstnär Åsa Cederqvist och hennes mamma och dotter i olika rollspel och lekar.
”Jag ville se vad som händer om jag inte räds det patetiska och om jag låter det som framträder framträda.”
Genom scener som Förlossningen, Förvandlingen, Provfilmning, Lek med deg, Språnget och Lek med framtiden, får vi uppleva hur filmen kastas mellan fantasi och verklighet och hur berättandet leker lika mycket med betraktaren som med filmens innehåll i sig. Mama Dada Gaga föreslår ett flerskiktsberättande – mellan kroppslighet och abstraktion, föräldraskap och barndom, symbios och separation, kris och hybris, liv och död.
Mama Dada Gaga är en fysisk och psykologisk film som gör upp med verklighet och fiktion, och ifrågasätter förväntningar på moderskap och kvinnans roll genom ett uttryck som ballar ut mer och mer. Det är lek, livskris, vedermödor och påhitt varvat. Inget antingen eller. Resultatet blir en slags materialisering av hur ramverk, relationer och dess möjligheter är i ett konstant tillblivande.
”Min avsikt var att fortsätta utveckla film som ett rumsligt och skulpturalt medium. Jag ville bli ett med materialet, vara materialet. Jag ville arbeta med parodi, humor och samtidigt låta livets prövningar och kriser också äga rum. Jag ville lyfta fram relationer, motiv och gestalta teman som jag saknar i konsten. En annan avsikt var att arbeta intuitivt och processmässigt, där manus och struktur fick ges form längs arbetsprocessen. Jag ville skapa ett innerligt och ärligt uttryck som betraktaren känner sig inbjuden att delta i, inte bara nåt att titta på.”
– Åsa Cederqvist
Filmen har kommit till under en period av fem år består av dokumentära klipp, iscensättningar och sk. sessions som bestått av situationer av improviserad lek. En återkommande sekvens är födelsen, transformationen, övergången från ett tillstånd till ett annat. Skulpturerna i filmen bildar scenografier för ritualerna av lek, men de är också fristående skulpturer som i sig själva berättar om var och ett av dessa olika tillstånd. Precis som filmens tre huvudpersoner. En annan sammanlänkade del är det abstrakta, glansiga, rosa mönstret – motivet av den rosafärgade degen – eller är det insidan av kroppen? Eller är det marmor, eller ett material vilket som helst, enormt nära, tätt inzoomat som blir en symbol för det jäsande, växande, ständigt pågående. I filmen hoppar huvudpersonerna ner i degen och transformeras till degfigurer (och konstobjekt) som låter sig formas vidare.
Som en förlängning av och tillägg till visas även några skulpturer och ett verk i AR-teknik (augmented reality), med koppling till filmen Mama Dada Gaga.
Mama Dada Gaga har tidigare visats på bl.a Momentum 10, i Moss 2019, Rønnebæksholm Danmark 2020, Kraft Bergen i Bergen, 2020, samt på en mängd konst-och filmfestivaler. Senast visades den i Åsa Cederqvists separatutställning States of Becoming (maj-juli 2021) på Gustavsbergs Konsthall utanför Stockholm.
OM KONSTNÄREN
Åsa Cederqvist verkar i skärningspunkten mellan bildkonst, film och koreografi. Hon är utbildad på Konstfack och Kungliga Konsthögskolan och har arbetat som lektor i konst på Textil, Konstfack, och som regissör av reklamfilm. Genom video, skulptur, fotografi, installation och ljudverk, ofta med förlängningar i form av performance eller digitala medel, skapar hon humoristiska och oroande världar som navigerar mellan det undermedvetna och det rationella, det fysiska och det flyktiga. Tidigare utställningar i urval är: Gustavsbergs Konsthall (2021), Borås biennalen (2021), Kunsthal Rønnebæcksholm, Danmark (2020); Momentum 10, Moss, Norge (2019); Kunsthaus Hamburg (2017); Kunstlerhaus Bethanien, Berlin (2017); Österängens Konsthall (2016); Wetterling Gallery, Stockholm (2013, 2016); La Capella, Barcelona, Spanien (2014); Bomuldsfabriken, Arendal, Norge (2014); Galleri Verkligheten (2014); Bonniers Konsthall, Sverige (2008) m.fl. Åsa Cederqvist är i höst samtidigt aktuell i utställningarna Borås Biennalen (som pågår tom 26 sept) och Symbiosis på Färgfabriken i Stockholm (tom 28 nov).
Utställningen öppnar med vernissage den 18 September kl 15.00.
Därefter är galleriet är öppet: Fre, Lör, Sön: 12-16.
Tänk på att inte besöka oss om du är sjuk!
Utställningen produceras i samarbete med ABF Gästrikebygden och Konstfrämjandet Gävleborg, med stöd av Kulturrådet och Sandvikens kommun.